11 februari: de Europese Dag van 112
Vandaag is het de Europese dag van 112, een dag waarbij het noodnummer 112 centraal staat. Wekelijks wordt 112 55.000 keer gebeld. Contact zoeken met de 112-meldkamer kan sinds kort ook via de onlangs gelanceerde 112NL-app.
De 112NL-app is sinds 12 januari jl. beschikbaar voor Apple-telefoons vanaf iOS versie 14 en voor Android vanaf versie 6. Nadat de app gedownload is moet de gebruiker diverse persoonlijke gegevens en kenmerken invullen zoals naam en telefoonnummer en of de gebruiker slecht hoort of spreekt en in welke taal de gebruiker wil communiceren.
Over de 112NL app
De 112NL-app is er voor iedereen, maar is initieel ontwikkelt voor mensen die doof of slechthorend zijn, of problemen hebben met spreken. De app maakt het voor deze mensen ook mogelijk om met de meldkamer te communiceren. Ook mensen die een andere taal dan Nederlands spreken, hebben baat bij de 112NL-app, anderstaligen kunnen in de app namelijk hun voorkeurstaal opgeven, want de app bevat een vertaalfunctie met 109 talen. Hierdoor kan de meldkamercentralist via de 112NL-app in de voorkeurstaal van melder met de melder chatten.
Doorontwikkeling
De 112NL-app is inmiddels 67.000 keer gedownload. De politie monitort de komende tijd de ervaringen met de app en ontwikkelt de app waar nodig verder door.
Meer weten?
Wilt u uw relaties ook informeren over de 112NL-app? Neem dan een kijkje op de LMS-website of de site van de politie. Hier vindt u onder meer een Nederlandstalige animatievideo met een gebarentolk, een Engelstalige animatie over de app, een folder en een overzicht met veel gestelde vragen.