•  
  •  
  •  
  •  
  •  
Icoon Kwaliteit

Kwaliteit

  • AmbuZeus
    Regio: Brabant Midden-West-Noord
    Softwarematige ondersteuning ritbonanalyse, in het kader van zorgevaluatie. Aan de hand van vooraf in te stellen thema’s / filters worden automatisch ritten gesorteerd waarin een mogelijke gap zit tussen te leveren en ontvangen zorg. Deze ritten worden nader onderzocht en besproken met de betrokken bemanning. Inmiddels structurele uitvoering voor intercollegiale evaluatie van Zorg.
    • Contactpersoon: Chris Bruggeman (c.bruggeman@ravbrabantmwn.nl)
    • Partner(s): RAV Brabant Midden-West-Noord, HATCON, Topicus
    • Doorlooptijd: Ontwikkeling software gestart januari 2022 - implementatie afgerond (2023); inmiddels structurele uitvoering
    • Meer informatie: Contactinfo website
  • Evaluatie van zorg met patiënten
    Regio: Brabant Midden-West-Noord
    Steekproefsgewijs, kwalitatief onderzoek d.m.v. telefonisch interview met circa 800 patiënten om te gap tussen te leveren zorg en geleverde zorg in beeld te krijgen vanuit perspectief van de patiënt. Interview wordt intercollegiaal teruggekoppeld aan de betrokken bemanning (als onderdeel van zorgevaluatie). De verkregen geanonimiseerde data kan worden gebruikt als input voor leren en verbeteren. Structurele uitvoering vanaf 1 januari 2024 met een N van 1000 per jaar.
    • Contactpersoon: Chris Bruggeman (c.bruggeman@ravbrabantmwn.nl)
    • Partner(s): RAV Brabant Midden-West-Noord
    • Doorlooptijd: Start pilot april 2023 - afgerond 31 december 2023; vanaf 1 januari 2024 structurele uitvoering
    • Meer informatie: Contactinfo website
  • E-spoed
    Regio: Noord-Holland Noord en Kennemerland
    -
  • Implementatie digitale overdracht MKA naar HAP
    Regio: IJsselland
    Het uitwisselen van triage gegevens. Om verbetering van de kwaliteit in de informatie-uitwisseling tussen MKA en HAP te verbeteren is er opdracht gegeven om het uitwisselen van triage gegevens vanuit ambulancezorg naar de HAP te digitaliseren via de NTS applicatie. De implementatie hiervoor is gestart.
    • Contactpersoon: Stephan ten Have (s.tenhave@ambulanceijsselland.nl)
    • Partner(s): Ambulance IJsselland, Medrie
    • Doorlooptijd: Inmiddels gestart, maar er is (gezien sommige projecten uit meerdere fases bestaan) nog niets concreets te zeggen over een einddatum
    • Meer informatie: Contactinfo website
  • Digitale gegevensuitwisseling HAP-MKA
    Regio: Rotterdam-Rijnmond
    Vanuit het programma Met Spoed Beschikbaar werken we aan het digitaal delen van triage informatie waarbij een verwijzing plaatsvindt van HAP naar MKA. Nu wordt informatie alleen telefonisch gedeeld en met de uitrol in 2023 is het de bedoeling dat meldingen vanuit het HAP systeem direct doorgezet worden naar GMS van de MKA.
    • Contactpersoon: Ryan Bergkamp (ryan.bergkamp@vr-rr.nl)
    • Partner(s): Ambulance Rotterdam-Rijnmond, HAP's, Programma Met Spoed Beschikbaar
    • Doorlooptijd: Lopend - eind 2023
    • Meer informatie: Contactinfo website
  • Koploperstraject digitale gegevensuitwisseling
    Regio: Rotterdam-Rijnmond
    Het implementeren van bericht 20, digitale gegevensuitwisseling tussen de MKA en de HAP. Dit bericht gaat over de triageverwijzing vanuit de meldkamer naar de huisartsenpost toe.
    • Contactpersoon: Janina Hartman (janina.hartmann@vr-rr.nl)
    • Partner(s): Ambulance Rotterdam-Rijnmond, Huisartsenpost Rotterdam-Rijnmond, VIPLIve EPD en LMS
    • Doorlooptijd: Start juli 2023 - afgerond eerste kwartaal 2025
    • Meer informatie: Contactinfo website
  • Pilot op de meldkamer, afschalen van A-ritten door medisch verantwoordelijke op de MKA
    Regio: Rotterdam-Rijnmond
    Op meldkamer Rotterdam Rijnmond is er sinds november 2022 een pilot gestart, waarbij gekeken wordt hoe de patiënt de juiste zorg door de juiste persoon op de juiste plaats krijgt. Met deze pilot is er een arts of physician assistant (PA) op de meldkamer aanwezig. Deze arts/PA beoordelen de binnenkomende meldingen die volgens ProQA een A2 of zelfs een A1 genereren. Wanneer de arts/PA denkt dat de patiënt beter af is op een andere plaats belt hij/zij de melder terug of de centralist verbindt de melder direct door (dit kan de centralist ook zelf beslissen). Via de telefoon wordt een verlengde triage toegepast waardoor de patiënt doorverwezen kan worden naar de huisartsenpost of er kan eventueel een zelfzorgadvies gegeven worden. Dit kan ertoe leiden dat er 10 ambulance inzetten in een avond worden bespaard. De arts/PA kijkt ook mee om te zien welke ambulance eenheid (rapid, MC/MAZ) het meest geschikt is.
    • Contactpersoon: Gerard Moerkerken (Gerard.Moerkerken@vr-rr.nl)
    • Partner(s): Ambulance Rotterdam-Rijnmond
    • Doorlooptijd: -
    • Meer informatie: Contactinfo website
  • Codestat
    Regio: Noord-Holland Noord en Kennemerland
    Verzamelen data tav reanimaties ter verbetering van reanimaties binnen de RAV.




  • Reanimatie analyse
    Regio: Kennemerland
    Dit is te omschrijven als het “geautomatiseerd” uitgebreid analyseren van Lifepak data middels exportbestanden uit Codestat software in individuele rapporten, die ook als big data geanalyseerd kunnen worden. Iedere RAV die deze apparatuur heeft, zou een handvat hebben om reanimatie analyse te kunnen implementeren. 
    • Contactpersoon: Mart Hessling (MHessling@vrk.nl)
    • Partner(s): RAV Kennemerland
    • Doorlooptijd: Wordt op kleine schaal toegepast bij GGD Ambulancezorg Haarlem
    • Meer informatie: Contactinfo website
  • Reanimatiefeedback
    Regio: Flevoland en Gooi en Vechtstreek
    Het analyseren van alle reanimatiemeldingen en data verzamelen om in te zetten voor regionale scholing, optimalisatie van standaard werkwijze en het delen van individuele feedback. Gekeken wordt onder andere naar performance indicatoren (kwaliteit thoraxcompressie, ventilatie, hands-of tijd) en demografische-, geografische kenmerken en ketensamenwerking.
    • Contactpersoon: Marc Koster (m.koster@ggdflevoland.nl)
    • Partner(s): RAV Flevoland, RAV Gooi en Vechtstreek
    • Doorlooptijd: -
    • Meer informatie: Contactinfo website
  • Uitruk dashboard teampost
    Regio: Kennemerland
    Op de teampost hangt een groot TV scherm in portretmodus. Dit TV scherm presenteert een tweetal dasboards: een passief dashboard en een incident-dashboard. Op het passieve dashboard (wat de gehele dag het meest zichtbaar is) draait een lichtkrant met nieuwtjes, zie je een live kaart van het verkeer (van google) met real-time alle opstoppingen en files in onze regio en een overzicht van de door onze post gereden ritten. Hieraan is ook nog toe te voegen een planning van de auto’s en diensten en het dashboard van het Landelijk Platform Zorgcoördinatie (LPZ). Zodra een rit wordt doorgezet vanuit de meldkamer, dan switcht het passieve dashboard over naar een incidenten dashboard. Hierop zie je meteen de urgentie en het type rit, alsmede of het bio-hazard of COVID betreft. Daarnaast zie je op een grote kaart de route vanaf de post naar het incidentadres toe en een google streetview foto van het huis/appartementencomplex/woning van het incident. Dit geeft je in één oogopslag extra informatie waar in een gebied het adres ligt, het type woning, hoe de straat is opgebouwd en of er visuele herkenningspunten zijn. Het meldingssysteem is ook uitgebreid met de go-no-go check, waardoor op de post op het dashboard middels gekleurde icoontjes te zien is welke ambulance wel/niet inzetbaar is of wordt ingezet en welk team daar dan op zit. Het is een relatief eenvoudig hulpmiddel met grote impact.
    • Contactpersoon: Mart Hessling (MHessling@vrk.nl)
    • Partner(s): RAV Kennemerland
    • Doorlooptijd: Loopt al
    • Meer informatie: Contactinfo website
  • Wagenparkbeheer storingen melden/overzicht
    Regio: Kennemerland
    Via scannen van een QR-code kunnen wij eenvoudig en snel een melding maken van een storing/mankement aan het voertuig of de laptop/ MDT/navigatie. Deze melding komt direct bij de verantwoordelijke persoon en wordt daarnaast ook gepresenteerd op een groot scherm achter de ambulances. De laagdrempeligheid en het gebruiksgemak zijn zeer vooruitstrevend. Daarnaast zijn we nu bezig middels slimme verlichting de inzetbaarheid van ambulances duidelijk aan te geven. Dit kan op afstand bediend worden door het wagenparkbeheer. Als dit functioneert kunnen we verder uitbreiden naar een slimme knop in de uitrukhal die bij aanvang van de dienst van de dienst middels een algoritme de auto die je moet nemen kan kiezen. Dit wordt dan visueel door de slimme verlichting kenbaar gemaakt. Dit is dan ook verder te integreren met kilometerstanden, onderhoud, leeftijd voertuig, etc.
    • Contactpersoon: Mart Hessling (mhessling@vrk.nl)
    • Partner(s): RAV Kennemerland
    • Doorlooptijd: Loopt al
    • Meer informatie: Contactinfo website
  • Pilot Physician Assistant (PA)
    Regio: Gelderland-Midden
    Voorbereiden implementatie PA in het primaire proces ambulancezorg.