Regionale ambulancevoorzieningen (RAV’s) zetten zich, samen met ketenpartners, voortdurend in om de kwaliteit van ambulancezorg te bewaken en te verbeteren De kwaliteit van de ambulancezorg werd tot 2019 op slechts enkele signalen beoordeeld, zoals de responstijd. Een bredere set van kwaliteitssignalen doet de zorg die ambulancezorgprofessionals aan patiënten verlenen meer recht. Dit was voor Ambulancezorg Nederland aanleiding om in 2018 samen met ketenpartners en stakeholders een kwaliteitskader ambulancezorg te ontwikkelen
Goede ambulancezorg
Het kwaliteitskader ambulancezorg bevat een samenhangende set van inhoudelijke en procesmatige kwaliteitssignalen. Deze signalen zijn gebaseerd op de zeven uitgangspunten van goede ambulancezorg. De resultaten van de signalen van alle RAV’s worden jaarlijks gepubliceerd in het Sectorkompas ambulancezorg.
Leren en verbeteren
Naast inzicht en verantwoording heeft het kwaliteitskader een belangrijke functie in het proces van leren en verbeteren. Door te leren van de uitkomsten binnen de eigen organisatie en die van collega RAV’s werken de RAV’s aan het continu verbeteren van de ambulancezorgverlening.
Van versie 1.0 naar 2.0
In 2019 verscheen de eerste versie van het kwaliteitskader ambulancezorg. In de daaropvolgende jaren heeft de sector gewerkt aan de implementatie van het kwaliteitskader. De gezamenlijke ambitie van de sector en de tripartiete partners was om in 2023 een tweede, meer volwassen versie van het kwaliteitskader te realiseren. Een zorgvuldig evaluatie en herijkingsproces heeft geresulteerd in het Kwaliteitskader ambulancezorg 2.0.. Het kwaliteitskader 2.0 bestaat uit 23 signalen. Een groot deel van deze signalen is al geïmplementeerd, maar is nu ook voorzien van streefwaarden en minimale waarden. Een enkel signaal is aangepast op basis van de evaluatie. Voor deze signalen is een implementatieplan ontwikkeld. Tot slot is een nieuw signaal toegevoegd, namelijk meldkamerzorg.
Het kwaliteitskader 2.0. is in juli 2024 tripartiet aangeboden aan Zorginstituut Nederland om, net als het kwaliteitskader 1.0, opgenomen te worden in het kwaliteitsregister .