Visitaties ambulancezorg

Visitaties ambulancezorg

Van elkaar leren en zo de patiëntenzorg en ambulancesector waar nodig verbeteren. Hiervoor organiseert elke RAV één keer in de vijf jaar een visitatie. Op deze pagina leest u de uitkomsten van de visitaties tot nu toe. 

De visitatiebezoeken worden afgelegd door een visitatiecommissie. Deze bestaat uit een onafhankelijk voorzitter en commissieleden die werkzaam zijn bij verschillende RAV’s. De commissie krijgt tijdens de visitaties een kijkje in de zorgkeuken van collega-RAV’s en ziet onder meer hoe deze RAV’s patiëntenzorg bieden. De leidraad tijdens de visitaties vormen de zeven pijlers van de nota goede ambulancezorg: goed zorgbestuur, beschikbare en bereikbare zorg, samenwerking in de keten, professionaliteit en medisch management, HR-beleid, continu verbeteren en patiënt centraal.

Na de visitatie stelt de commissie een uitgebreid visitatieverslag op. Met daarin de besproken thema’s, successen, kansen en actie- en/of leerpunten voor de bezochte RAV. Met deze inzichten kunnen de gevisiteerde RAV’s hun kwaliteitsbeleid en -instrumenten waar nodig bijstellen. 

Conform de Wazv deelt de RAV het eigen verslag met het ministerie van VWS en publiceert de RAV het verslag op de eigen website. Ook AZN publiceert alle visitatieverslagen op haar website, Op deze manier kunnen alle RAV’s kennis nemen van elkaars verslagen en zo van elkaars successen en verbeterpunten leren. Alles met het doel de kwaliteit van de ambulancezorg te borgen en waar nodig te verbeteren.