Meldkamer ambulancezorg (MKA)

Meldkamer ambulancezorg (MKA)

De meldkamer ambulancezorg is integraal onderdeel van de RAV. In Nederland voeren brandweer, politie en ambulancezorg hun meldkamerfunctie hoofdzakelijk uit vanuit dezelfde meldkamergebouwen. De politie is verantwoordelijk voor het beheer (huisvesting en ICT) van het meldkamergebouw en heeft daarvoor een aparte politieafdeling in het leven geroepen: de LMS (Landelijke Meldkamer Samenwerking). De RAV is verantwoordelijk voor uitvoering van haar eigen meldkamerfunctie, voor haar personeel en voor de werkprocessen in de MKA. 

De (verpleegkundig) centralisten van de RAV spelen een centrale rol in het proces ambulancezorg. Zij stellen vast of ambulancezorg noodzakelijk of gewenst is en met welke urgentie. Vervolgens zorgen zij ervoor dat de juiste (ambulance)zorg op het juiste moment en op de juiste plaats wordt ingezet. Waar nodig stemmen zij hierover af met hun acute zorgpartners in het zorgcoördinatiecentrum. Indien noodzakelijk geven de centralisten de melder instructies hoe te handelen tijdens het wachten op de ambulance. Ook ondersteunen zij het ambulanceteam onderweg en ter plaatse. De centralisten van de RAV zijn hiermee de regisseur van de ambulancezorg en hebben een poortwachtersfunctie bij de toegang tot de acute zorg.